یه نوجون سالم

این وبلاگ به منظور شرکت در جشنواره نوجوان سالم ساخته شده است.

یه نوجون سالم

این وبلاگ به منظور شرکت در جشنواره نوجوان سالم ساخته شده است.

ویژگی های خواب خوب

 
862790_609
خواب خوب چه ویژگی هایی دارد اختلالات خواب با چه عواملی پدید می آیند دانستنی های موثری در مورد خواب برایتان آورده ایم با ما همراه باشید

 بعضی شب‌ها خواب زود به سراغتان می‌آید و سرتاسر شب را راحت می‌خوابید. بیدار شدن از چنین خوابی حس بسیار خوبی به شما می‏‌بخشد؛ احساس سرحال‏ بودن و قدرت می‌کنید، و حاضرید دور دنیا را بگردید. اما شب‌‏هایی هم هست که به‌تدریج به خواب می‏روید، گاه تا سحر خوابتان نمی‌برد، یا ممکن است احساس هشیاری ‌کنید و شب را در حالت نیمه‏‌خواب به صبح برسانید.

اغلب، این بی‏‌خوابی‏‌ها عواقب ناخوشایندی در روز دارد؛ وقتی ساعت زنگ می‌زند، بیرون‏‏ آمدن از رختخواب فقط می‌تواند کار یک پهلوان باشد!

شاید در حالی‌ که نگاهی به خبرهای عصر می‌اندازید، خوابتان ببرد، آن هم پیش از رسیدن به خبرهایی که می‌خواستید بخوانید. وقت خوابیدن که می‏‌رسد، می‌ترسید دوباره شبی را پیش رو داشته باشید که باید در رختخواب از این دنده به آن دنده بچرخید. چطور می‌توانید به خودتان کمک کنید تا شب‏‌ها به‏‌خوبی بخوابید؟

ما اغلب فراموش می‌کنیم که خوابیدن هم مانند گرسنگی یا تشنگی یکی از روندهای اصلی فیزیولوژیکی، لازمه زندگی و زمینه عملکرد مناسب است. کسانی که به خوب و راحت خوابیدن خود توجه نمی‌کنند، ممکن است از زندگی لذتی نبرند و دچار بیماری شوند. ما بیش از ۱۵ سال است که اختلال خواب مراجعه‌‏کنندگان را درمان می‌کنیم و فهمیده‌ایم بیشتر این افراد خواهند توانست بهتر بخوابند، اگر منشأ این اختلال را (احتمالا به کمک پزشک) بیابند و راه‏‌های پذیرفته‌‏شده درمان را دنبال کنند.

بگذارید ابتدا به حقایقی درباره اختلال خواب اشاره کنیم:

شما تنها نیستید

تنها شما نیستید که خوب نمی‌خوابید، افراد زیادی مانند شما هستند. مؤسسه ملی خوابNational Sleep Foundation) ) براساس نظرسنجی‏ای در سال ۲۰۱۲ میلادی اعلام کرد که در سال‌های گذشته، ۷۵ درصد از افراد بالغ حداقل یکی از علائم بدخوابی را داشته‌‏اند، مانند بیدار ماندن تا پاسی از شب و یا خروپف؛ و ۵۴ درصد حداقل یکی از علائم بی‌خوابی را تجربه کرده‌‏اند. آمارهای بیشتر در این زمینه چنین است:

۳۰ تا ۴۰ درصد از مردم امریکا معمولا از بی‌خوابی رنج می‌برند، که ۱۰ تا ۱۵ درصد از آنها مشکلی مزمن دارند.

۴۰ درصد از افراد بالغ خروپف می‌کنند، ۲ تا ۴ درصد در خواب اختلال تنفسی دارند (وقفه تنفسی در طول خواب)، و حدود ۵ تا ۱۰ درصد نیز علائم بیماری «پاهای بی‌قرار» را به ‏شکل گزگزی ناخوشایند یا دردناک در طول شب احساس می‌کنند.

در اغلب موارد، میزان آشفتگی خواب همسر فرد مبتلا به بدخوابی با خود بیمار برابر است. برای نمونه، پژوهشگران مایو کلینیک هنگام بررسی نشانه‌‏ها و عوارض بیماری در فرد مبتلا به اختلال تنفسی و خروپف دریافتند که این اختلال حقوق همسر را سلب می‌کند. به این ترتیب که بیمار به‌طور متوسط هر شب یک ساعت بیشتر از همسرش می‌خوابد؛ همسری که همزمان با او به بستر رفته و از خواب برخاسته است.

میانگین خواب شبانه امریکایی‌ها ۵/۶ ساعت است. اما متخصصان بر این باورند که بیشتر مردم برای بهتر کار کردن دست‏‌کم به ۵/۷ تا ۸ ساعت در شبانه روز نیاز دارند .

برآورد شده است که در سال، امریکایی‌ها دو میلیارد دلار داروی خواب‌آور مصرف می‌کنند و شب‌ها بیشتر از دو میلیون نفر به آزمایشگاه‌های خواب مراجعه می‌کنند.

در سال‌های اخیر، پزشکان اختلال خواب شمار بسیاری از شهروندان امریکایی را تشخیص داده، و بیماری آنها را درمان کرده‏اند و پیش‌بینی می‌شود شمار بهبودیافتگان در آینده افزایش یابد. علت‏ افزایش تشخیص و درمان این بیماری، مراجعه بیماران به پزشک و شکایت از بدخوابی می‌‏تواند باشد. اما عامل‏‌های دیگر هم در این زمینه دخیل‏‌اند، مانند سرعت روزافزون زندگی پرمشغله مدرن،  شیوع چاقی، و پیر شدن افراد جامعه.

کم‌خوابی مشکلی جدی است

همه ما، چه خود و چه اطرافیانمان، برای نداشتن خواب کافی بهای زیادی می‌پردازیم. به این یافته‏های پژوهشی توجه کنید:

کم‌خوابی ارتباط مستقیمی با به ‏خطر افتادن سلامتی دارد. در پژوهش‏‌های جدید، دانشمندان دریافته‏‌اند که کم‌خوابی سبب افزایش خطر دیابت، بیماری‌های قلبی و چاقی می‌شود. یافته‏هایی پژوهشی که در نشریه خواب در سال ۲۰۱۳ منتشر شد، نشان می‌‏داد درصد مرگ‌‏ومیر زنانی که خواب شبانه آنها به‌طور متوسط کمتر از پنج ساعت است به‌‏نحو قابل ملاحظه‌ای بیشتر از کسانی است که هفت ساعت می‌خوابند.

بد خوابیدن در شب، حتی به ‏میزان کم، می‌تواند مضر باشد. یافته‏‌های پژوهشی نشان می‏‌دهد افرادی که سه شب پی‏درپی پنج ساعت یا کمتر می‌خوابند، بیماری‌های جسمی مانند سردرد، ناراحتی‌های معده و درد مفاصل خواهند داشت. بنابر پژوهش‏‌های دیگر، اگر فقط چند شب را کمتر از چهار ساعت بخوابید، این کم‌‏خوابی به همان تغییراتی در سوخت‌‏و‏ساز بدنتان می‌انجامد که روند عادی پیری در انسان ایجاد می‌کند، و افزایش سطح هورمون‌ها بر اثر بی‌خوابی می‌‏تواند عامل پرخوری و چاقی بیش ‏از حد شود.

ترکیب بی‌خوابی و رانندگی می‌تواند پیامدی مرگبار به دنبال داشته باشد. تقریباً از هر پنج راننده یک نفر اعتراف می‌کند که پشت فرمان خوابش برده است. اداره ایمنی ترافیک بزرگراه‌های سراسری امریکا برآورد کرده است که براساس گزارش یکصدهزار پلیس، تصادف‌هایی که هرساله براثر بی‌خوابی رانندگان رخ می‌دهد، سبب مجروح ‏شدن ۷۶ هزار نفر و مرگ ۱۵ هزار نفر می‌شود.
بی‌خوابی می‏تواند به حوادثی مرگبار بینجامد، مانند نشت نفت اکسون والدِز در ساحل آلاسکا، فاجعه فضاپیمای چلنجر و حادثه اتمی در تری مایل ایسلند.

براساس برآوردهای انجام‌‏شده، بی‌خوابی و اختلال خواب سالانه بیش از صدهزار میلیارد دلار برای امریکایی‌ها هزینه دارد، مانند نداشتن بازدهی، هزینه‌های پزشکی، افزایش میزان بیماری، و آلودگی محیط زیست. .

حتی اگر بی‌خوابی به بیماری و تصادف منجر نشود، بر کیفیت زندگی فرد می‌تواند اثر بگذارد. مشکلات خوابیدن عملا بر ابعاد زندگی روزانه مانند خلق‏وخو، هشیاری ذهن، انجام کارها و سطح انرژی شما تأثیر می‌گذارد. طبق ارزیابی مؤسسه ملی خواب در سال ۲۰۱۲، از هر ۱۰ بزرگسال شاغل سه نفر گفته‌اند که در سه ماه گذشته به‎سبب بد‏خوابی کار خود را از دست داده، یا در انجام آن دچار خطا شده‌اند. تقریباً یک‌چهارم همسران گفته‌اند که به‎‏سبب خواب‌آلودگی زیاد، رابطه زناشویی بسیار کمی داشته‌اند یا علاقه خود را برای برقراری این رابطه از دست داده‌اند.

تکنولوژی پیشرفته درمان

شیوه‌هایی که امروزه در درمان اختلال خواب به کار می‌‏رود، به‌‏سبب استفاده از مواد بهتر و برنامه‌های پیشرفته‌‏تر، بسیار مؤثرتر از پیش است. برای نمونه، در درمان اولیه اختلال تنفسی در خواب، می‌توان فشار مؤثر بر مسیر استنشاق هوا (positive airway pressure) را برای بیمارانی که صورتشان ترکیب خاصی دارد، تنظیم کرد. از سوی‏ دیگر، دستگاه‌های جدید کوچک‌تر و ظریف‌ترند و به‌‏شکلی طراحی شده‌اند که حمل‏‌ونقلشان راحت‌تر باشد. برای درمان خروپف هم تجهیزات دهانی پیشرفت زیادی کرده است. جراحی آخرین راه حل اختلال تنفسی و خروپف است و با به‌کارگیری لیزر، امواج رادیویی و قطعه‌هایی پلاستیکی انجام می‌شود که خاصیت ارتجاعی دارند. امروزه، پزشک متخصص می‌تواند با بی‌حسی موضعی عمل‌های جراحی ساده را در مطب انجام دهد. قرار دادن سیگنال نور در پشت پلک می‌تواند برای ساعت درونی (بیولوژیک) و اختلال ریتم شبانه‌‏روزی، مانند خستگی پرواز (jet lag یا جت‌زدگی)، مفید باشد. توجه بیشتر به اختلال خواب و ادامه درمان تا مراحل پیشرفته موفقیت و آرامش را به دنبال خواهد داشت. اما، پیش از اینکه مشکل خود و دلایل آن را تشخیص دهید، باید الفبای خوابیدن را بشناسید.

الفبای خواب: اتفاق‏‌هایی که در طول خواب می‌افتد

همه ما زمان زیادی را در خواب سپری می‌کنیم، اما جالب اینکه شمار بسیار کمی از ما از اتفاق‏‌هایی آگاهی داریم که در طول خواب برای ذهن و بدنمان می‌افتد. نیازی نیست در زمینه فیزیولوژی خواب متخصص باشید تا اختلال خواب خود را بشناسید، اما هرچه بیشتر درباره نیاز به خوابیدن، مکانیسم خوب‏ خوابیدن، مشکلات ثابت، و زمان درمان اختلال خواب بدانید، بهتر می‌توانید از پیشرفت این بیماری پیشگیری کنید.

ادامه مطلب ...

سلامت روان

تاکنون تعاریف متعددی از «سلامت روان» ارائه شده که همگی بر اهمیت تمامیت و یکپارچگی شخصیت تاکید ورزیده اند. گلدشتاین GOLDSTEIN K، سلامت روانی را تعادل بین اعضا و محیط در رسیدن به خود شکوفایی می داند.چاهن (CHAUHANSS 1991) نیز سلامت روانی را وضعیتی از بلوغ روان شناختی تعبیر می کند که عبارت است از حداکثر اثربخشی و رضایت به دست آمده از تقابل فردی و اجتماعی که شامل احساسات و بازخوردهای مثبت نسبت به خود و دیگران می شود. در سال های اخیر، انجمن کانادایی بهداشت روانی، «سلامت روانی» را در سه بخش تعریف کرده است:

بخش اول: بازخوردهای مربوط به «خود» شامل:

الف. تسلط بر هیجان های خود؛

ب. آگاهی از ضعف های خود؛

ج. رضایت از خوشی های خود.

بخش دوم: بازخوردهای مربوط به دیگران شامل:

الف. علاقه به دوستی های طولانی و صمیمی؛

ب. احساس تعلق به یک گروه؛

ج. احساس مسئولیت در مقابل محیط انسانی و مادی.

بخش سوم: بازخوردهای مربوط به زندگی شامل:

الف. پذیرش مسئولیت ها؛

ب. ذوق توسعه امکانات و علایق خود؛

ج. توانایی اخذ تصمیم های شخصی؛

د. ذوق خوب کار کردن.

چاهن به ذکر پنج الگوی رفتاری در ارتباط با سلامت روان مبادرت ورزیده است:

1- حس مسئولیت پذیری: کسی که دارای سلامت روان است، نسبت به نیازهای دیگران حساس بوده و در جهت ارضای خواسته ها و ایجاد آسایش آنان می کوشد.

2- حس اعتماد به خود: کسی که واجد سلامت روانی است، به خود و توانایی هایش اعتماد دارد و مشکلات را پدیده ای مقطعی می انگارد که حل شدنی است. از این رو، موانع، خدشه ای به روحیه او وارد نمی سازد.

3- هدف مداری: به فردی اشاره دارد که واجد مفهوم روشنی از آرمان های زندگی است و از این رو، تمامی نیرو و خلاقیتش را در جهت دست یابی به این اهداف هدایت می کند.

4- ارزش های شخصی: چنین فردی در زندگی خود، از فلسفه ای خاص مبتنی بر اعتقادات، باورها و اهدافی برخوردار است که به سعادت و شادکامی خود یا اطرافیانش می انجامد و خواهان افزایش مشارکت اجتماعی است.

5- فردیت و یگانگی: کسی که دارای سلامت روان است، خود را جدا و متمایز از دیگران می شناسد و می کوشد بازخوردها و الگوهای رفتاری خود را توسعه دهد، به گونه ای که نه همنوایی کور و ناهشیارانه با خواسته ها و تمایلات دیگران دارد و نه توسط دیگران مطرود و متروک می شود.

10ماده پروتیین دار


 پروتئین‌ها یکی از اصلی‌ترین عوامل تشکیل دهنده ساختار بدن هستند و مصرف آنها برای کنترل سوخت و ساز و پروسه‌های حیاتی بدن، لازم و ضروری است.

امروزه با تاکید متخصصان رژیم‌های غذایی بر خوردن غذاهای کم چرب و کم کالری، پروتئین نیز که یکی از عناصر اصلی در کاهش وزن است، از رژیم غذایی افراد حذف شده و یا مصرف آن به حداقل رسیده است. مطالعات نشان می‌دهند که کاهش یا عدم مصرف غذاهای پروتئین‌دار، منجر به پرخوری و اضافه وزن می‌گردد. علاوه بر این مصرف پروتئین برای رشد و ترمیم عضلات بدن ضروری است.

اگر می‌خواهید یک برنامه غذایی سالم داشته باشید، در نظر بگیرید که 10 تا 35 درصد از غذای دریافتی روزانه شما را بایستی پروتئین‌ها تشکیل دهند. این میزان برای خانم‌ها روزانه 46 گرم و برای آقایان 56 گرم است. اگر انتخاب‌های غذایی درستی در طول روز داشته باشید، به راحتی می‌توانید مقدار پروتئین لازم را دریافت نمائید. به این منظور ادامه این مقاله را که به 10 ماده غذایی خوشمزه و سرشار از پروتئین اشاره می‌کند، از دست ندهید.

1- آجیل‌ها

انواع آجیل از جمله پسته، گردو، بادام و ... منابعی سالم وغنی از پروتئین هستند و چربی آنها نیز از نوع چربی اشباع نشده است که باعث انسداد رگ‌های خونی نشده و یکی از اجزاء اصلی یک رژیم غذایی سالم محسوب می‌شود. همچنین آجیل‌ها سرشار از فیبر هستند که همراه با پروتئین موجود در آنها، مدت بیشتری شما را سیر نگه می‌دارند. اگر نگران کالری خود هستید، می‌توانید میزان مصرف آجیل را به یک یا دو مشت در روز محدود کنید.

لازم بذکر است گرچه همه انواع آجیل برای سلامتی بدن مفید هستند، اما طبق تحقیقات انجام شده، از این بین بادام دارای خواص بیشتری است. تحقیقات نشان می‌دهند که بادام سرشار از ویتامین‌ها، فیبر و مواد معدنی است، کلسترول بد خون را پائین آورده و به کنترل وزن نیز کمک می‌کند.

2- تخم‌مرغ

سال‌هاست که تخم‌مرغ را به عنوان یک ماده غذایی با کلسترول بالا می‌شناسیم و به همین علت بسیاری افراد از خوردن آن خودداری می‌کنند. اما هم اکنون سازمان قلب آمریکا اعلام کرده است که مزایای مصرف متعادل تخم‌مرغ (کمتر از شش عدد تخم‌مرغ کامل در هفته)، بر خطرات ناشی از کلسترول آن غلبه می‌کند. علاوه بر این یک عدد تخم‌مرغ بزرگ حاوی 6 گرم پروتئین و تنها 70 کالری است. توصیه می‌شود تخم‌مرغ را به صورت آب پز مصرف نمائید و از مزایای غذایی آن بهره مند شوید.

3- ماست چکیده

ماست چکیده سرشار از پروتئین است که می‌تواند به عنوان یک اسنک سالم مصرف شود. در هر 200 گرم ماست چکیده حدود 15 تا 20 گرم پروتئین یافت می‌شود که در مقدار مشابه‌ای از ماست معمولی، 9 گرم وجود دارد.

4- بوقلمون

گوشت بوقلمون منبعی غنی از پروتئین و در عین حال با کالری کم است. 100 گرم از گوشت بوقلمون حاوی 25 گرم پروتئین و تنها 140 کالری انرژی است. در بعضی سوپرمارکت‌ها و مراکز فروش، برش‌های گوشت بوقلمون را می‌توان تهیه کرد؛ اما توجه داشته باشید که مقدار سدیم در این گوشت بالاست. بهتر است گوشت تازه بوقلمون را تهیه کرده و آن را کباب کنید تا از مصرف مقدار اضافه نمک و سدیم جلوگیری شود.


5- کشک

کشک حاوی پروتئینی کامل بوده، که دارای همه انواع اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن برای ساخت و نگهداری عضلات است و همچنین با خوردن آن احساس سیری می‌کنید. می‌توانید کشک را با شیر کم چرب، میوه‌جات فریز شده، روغن انواع مغزها و یا با هر آنچه که بنظرتان مفید است مخلوط کرده و به عنوان یک وعده غذایی کامل میل کنید.

6- پنیر

پنیر منبعی غنی از پروتئین است. پنیر کم چرب به همراه میوه جات و سبزیجات می تواند میان وعده مناسبی باشد که بین وعده های غذایی شما را سیر نگه می دارد.

 

7- عدس

همانطور که گیاهخواران معتقدند، عدس منبع غنی از پروتئین، فیبر و مواد معدنیست و همچنین دارای کالری کم و تقریبا بدون چربی است. یک فنجان عدس پخته شده حاوی 22 گرم پروتئین، 300 کالری و کمتر از یک گرم چربی است. از آنجا که عدس خیلی زود پخته می‌شود و طعم مطبوعی نیز دارد، می‌تواند به عنوان یک وعده غذایی یا یک میان وعده مصرف شود.


8- پنیر یا کشک سویا

سویا منبعی غنی از پروتئین بوده که سرشار از مواد مغذی و چربی‌های سالم است. علاوه بر این تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف سویا می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پستان و پروستات را به دلیل داشتن حد بالایی از فیتواستروژن، کاهش دهد.


9- روغن یا کره دانه‌های چرب

روغن بادام زمینی، بادام، گردو و دیگر دانه‌های مشابه، منابعی غنی از پروتئین هستند. تقریبا هر دو قاشق از این روغن دارای 7 گرم پروتئین است؛ اما از آنجا که این روغن دارای چربی است، در مصرف آن دقت کنید. مصرف روزانه انواع مختلف این روغن در مقادیر کم، یک رژیم غذایی مناسب محسوب می‌شود که پروتئین مورد نیاز بدن را نیز تامین می‌کند.


10- تخم کدو

کدو سرشار از فیبر، مواد معدنی و ویتامین‌ها است. 28 گرم تخم کدو حاوی هشت گرم پروتئین و مقادیر زیادی مواد معدنی شامل پتاسیم، منگنز و آهن است. البته لازم بذکر است که بدلیل داشتن چربی بالا، بایستی در میزان مصرف آن دقت نمود.


آغاز ماه شعبان مبارک

یه نوجوان سالم کسی نیست که فقط ازلحاظ جسمی سالم باشه بلکه باید ازلحاظ روحی ومعنوی هم سالم باشه.یادمون نره سلامت روحی اگه ازسلامت جسمی پراهمیت ترنباشه کم اهمیت ترهم نیست.

شعبان ماه بسیار شریفى است و به حضرت سید انبیاء صَلَّى اللهِ عَلِیهِ وَ آله منسوب است و آن حضرت این ماه را روزه مى‌گرفت و به ماه رمضان وصل مى‌کرد و مى‌فرمود شعبان، ماه من است هر که یک روز از ماه مرا روزه بگیرد بهشت برای او واجب می‌شود و از حضرت صادق علیه السلام روایت شده است که چون ماه شعبان فرا می‌رسید امام زین العابدین علیه السلام اصحاب خود را جمع مى‌نمود و مى‌فرمود اى اصحاب من مى‌دانید این چه ماهى است؟

این ماه شعبان است و حضرت رسول صلى الله علیه و آله مى‌فرمود شعبان ماه من است پس در این ماه براى جلب محبت پیغمبر خود و براى تقرّب به سوى پروردگار خود روزه بدارید. به حقّ آن خدایى که جان علىّ بن الحسین به دست قدرت اوست سوگند یاد مى‌کنم که از پدرم حسین بن على علیهماالسلام شنیدم که فرمود شنیدم از امیرالمؤمنین علیه السلام که هر که روزه بگیرد در ماه شعبان براى جلب محبّت پیغمبر خدا و تقرّب به سوى خدا؛ خداوند او را دوست می‌دارد و در روز قیامت کرامت خود را نصیب او می‌گرداند و بهشت را براى او واجب می‌کند.

اعمال مشتر ک ماه شعبان

- مناجات شعبانیه ، مناجات معروفى است و اهلش به خاطر آن با ماه شعبان ماءنوس شده و به همین جهت منتظر و مشتاق این ماه هستند. سزاوار است که این مناجات در تمام ماه خوانده شود.

2 - از اعمال مهم در این ماه ، روزه است ؛ به اندازه اى که با حال انسان مناسب باشد. امام صادق (علیه السلام ) فرمود:

((کسى که روز اول ماه را روزه بگیرد، حتما وارد بهشت مى شود و کسى که دو روز را روزه بگیرد، خداوند در هر شب و روزى (به چشم رحمت ) به او مى نگرد و در بهشت نیز به این نگاه ادامه مى دهد؛ کسى که سه روز روزه بگیرد، با خداوند در عرش و بهشت او دیدار مى کند.))

همچنین روایت شده که در هر روز پنجشنبه ماه شعبان آسمان‌ها را زینت مى‌کنند. پس ملائکه عرض مى‌کنند خداوندا بیامرز روزه‌داران این روز را و دعاى ایشان را مستجاب گردان و در روایت نبوى آمده است که هر که روز دوشنبه و پنجشنبه شعبان را روزه بگیرد حقّ‌تعالى بیست حاجت از حوائج دنیا و بیست حاجت از حاجت‌هاى آخرت او را برآورد.

3 - در هر روز از شعبان در هنگام ظهر و در شب نیمه آن صلوات هر روز شعبان که از امام سجاد علیه‌السلام روایت شده، خوانده شود که به شرح ذیل است :

اَللّهُمََّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ و َآلِ مُحَمَّدٍ شَجَرَةِ النُّبُوَّةِ وَ مَوْضِعِ الرِّسالَةِ وَ مُخْتَلَفِ الْمَلاَّئِکَةِ وَ مَعْدِنِ الْعِلْمِ وَ اَهْلِ بَیْتِ الْوَحْىِ. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ و َآلِ مُحَمَّدٍ الْفُلْکِ الْجارِیَةِ فِى اللُّجَجِ الْغامِرَةِ یَامَنُ مَنْ رَکِبَها وَ یَغْرَقُ مَنْ تَرَکَهَا الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَاللاّزِمُ لَهُمْ لاحِقٌ.

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الْکَهْفِ الْحَصینِ وَ غِیاثِ الْمُضْطَرِّ الْمُسْتَکینِ وَ مَلْجَاءِ الْهارِبینَ وَ عِصْمَةِ الْمُعْتَصِمینَ. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ صَلوةً کَثیرَةً تَکُونُ لَهُمْ رِضاً وَ لِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اَداَّءً وَ قَضاَّءً بِحَوْلٍ مِنْکَ وَ قُوَّةٍ یا رَبَّ الْعالَمینَ.

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الطَّیِّبینَ الاْبْرارِ الاْخْیارِ الَّذینَ اَوْجَبْتَ حُقُوقَهُمْ وَ فَرَضْتَ طاعَتَهُمْ وَ وِلایَتَهُمْ. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَاعْمُرْ قَلْبى بِطاعَتِکَ وَلا تُخْزِنى بِمَعْصِیَتِکَ وَارْزُقْنى مُواساةَ مَنْ قَتَّرْتَ عَلَیْهِ مِنْ رِزْقِکَ بِما وَسَّعْتَ عَلَىَّ مِنْ فَضْلِکَ وَ نَشَرْتَ عَلَىَّ مِنْ عَدْلِکَ وَ اَحْیَیْتَنى تَحْتَ ظِلِّکَ وَ هذا شَهْرُ نَبِیِّکَ سَیِّدِ رُسُلِکَ شَعْبانُ الَّذى حَفَفْتَهُ مِنْکَ بِالرَّحْمَةِ وَالرِّضْوانِ الَّذى کانَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّمَ یَدْاَبُ فى صِیامِهِ وَ قِیامِهِ فى لَیالیهِ وَ اَیّامِهِ بُخُوعاً لَکَ فى اِکْرامِهِ وَاِعْظامِهِ اِلى مَحَلِّ حِمامِهِ.

اَللّهُمَّ فَاَعِنّا عَلَى الاِْسْتِنانِ بِسُنَّتِهِ فیهِ وَ نَیْلِ الشَّفاعَةِ لَدَیْهِ اَللّهُمَّ وَاجْعَلْهُ لى شَفیعاً مُشَفَّعاً وَ طَریقاً اِلَیْکَ مَهیَعاً وَاجْعَلْنى لَهُ مُتَّبِعاً حَتّى اَلْقاکَ یَوْمَ الْقِیمَةِ عَنّى راضِیاً وَ عَنْ ذُنُوبى غاضِیاً قَدْ اَوْجَبْتَ لى مِنْکَ الرَّحْمَةَ وَالرِّضْوانَ وَ اَنْزَلْتَنى دارَ الْقَرارِ وَ مَحَلَّ الاْخْیارِ .

4 - هر روز هفتاد مرتبه ذکر «اَسْتَغْفِرُاللهَ وَ اَسْئَلُهُ التَّوْبَةَ» گفته شود و همچنین در این ماه صلوات بسیار فرستاده شود .

میوه‌هایی که هوش و حافظه‌ را افزایش می‌‌دهند

نوع تغذیه از جمله نکات مهمی است که باید به آن توجه کرد. به منظور تقویت حافظه و ارتقاء هوش، باید نکاتی را رعایت کنیم که در جنبه‌های مختلف می‌توانند منجر به تقویت حافظه و هوش شوند.

میوه‌هایی که هوش و حافظه‌ را افزایش می‌‌دهند، شامل موارد زیر می شوند:

انگور: انگور دارای پتاسیم بوده که موجب احساس شادی می‌شود. از طرف دیگر، حاوی فسفات زیادی است که غذای مغز و سلسله‌ اعصاب است و باعث ازدیاد هوش و حافظه می‌شود همچنین به علت داشتن منگنز، عامل رشد محسوب می‌شود، چهره را روشن کرده و غذای مناسبی برای سلسله‌ اعصاب به شمار می‌رود.

این میوه‌ خوشمزه باعث تقویت نیروی عضلانی نیز می‌گردد. این میوه جوانی دوباره‌ای به فرد می‌بخشد، ذهن را فعال و عضلات را قوی می‌سازد و از سقط جنین جلوگیری می‌کند.

انار:
خوردن انار، معده را تقویت کرده و ذهن را نیرو می‌بخشد و موجب تقویت حافظه می‌گردد.چون انار قادر است معده و روده‌ها را پاک کند، لذا جداره روده را برای دفاع و دور کردن ویروس‌ها آماده می‌سازد. بنابراین سموم به خون و قلب وارد نمی‌شوند و قلب رونق و حیات تازه‌ای می‌یابد و به این طریق، سلول‌های کبد فعال می‌‌شوند. هم‌چنین باعث دفع اوره و کلسترول و سموم دیگر می‌شود.

آب انار، در حفظ تعادل مایعات بدن به خصوص خون، نقش مهمی دارد؛ چون املاح آب انار با مواد آلی ترکیب شده، زود جذب می‌شود و در بیماری راشیتیسم، کم‌خونی ، ضعف اعصاب و تقویت عمومی بدن بسیار موثر است.

اگر خانم‌های باردار در این دوران انار مصرف کنند، بزرگترین خدمت را به فرزند آینده‌ خود کرده‌اند؛ چرا که علاوه بر تقویت مادر، به رشد آینده‌ کودک هم کمک می‌کند. انار خون‌ساز است. در موقع مصرف، افزودن کمی گلپر علاوه بر بوی مطبوع ، به هضم آن نیز کمک می‌کند. ناگفته نماند انار مقوی روح و ذهن است.

انجیر: انجیر به علت داشتن کلسیم و فسفر فراوان ،سبب تقویت استخوان‌ها و رشد کودکان شده و ویتامین‌های آن موجب تقویت چشم می‌شود.این میوه منبع تولید انرژی است. انجیر خشک قدرت غذایی فراوانی دارد و مقوی مغز و اعصاب است.

سیب: سیب ، یکی از بهترین میوه‌های معجزه آسا است که هم خاصیت خنثی کردن سم را دارد و هم خاصیت غذایی و به علت داشتن مواد قلیایی، اسید اوریک را حل می‌کند و برای معالجه‌ چاقی بسیار مفید است و به علت داشتن فسفر، تقویت‌کننده اعصاب و مغز است و با داشتن ویتامین‌های A ، B و C و املاح سودمندی مانند: کلسیم ، فسفر، منیزیم ، آهن، پتاسیم و سدیم برای همه‌ سنین به خصوص کودکان مفید است.

سیب با خستگی ، فشار ذهنی و کمبود مواد معدنی مبارزه می‌کند. تقویت‌کننده‌ اعصاب و عضلات و دشمن سرسخت بوی بد دهان و آرامش دهنده‌ قلب است. بوییدن و خوردن آن موجب نشاط، شادی، تقویت حافظه و سلسله‌ اعصاب می‌شود.سیب قرمز بیشتر از سیب سفید مفید است؛ البته به شرطی که تازه باشد.

معیارهای سلامت روان

«سلامت روانی در درون مفهوم کلی سلامت قرار دارد و سلامت یعنی توانایی کامل برای ایفای نقش‌های روانی و جسمی، سلامت به معنای نبود بیماری یا عقب‌ماندگی نیست.» از آنجا که سلامت روان به‌عنوان یکی از معیارهای تعیین‌کننده سلامت عمومی شناخته شده از منظر جهانی، 20 اصل به‌عنوان معیارهای سلامت روانی در فرد مشخص شده است که فراتر از هر نژاد، قومیت، جنسیت و غیره است و اگر شخصی دو یا سه معیار زیر را نداشته باشد با اطمینان می‌توان گفت که سلامت روانی وی در آینده در معرض خطر قرار خواهد گرفت، البته ناگفته نماند این معیارها در یک شرایط محیطی فارغ از هرگونه فشارهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کاربرد دارد که به اختصار می‌توان آن‌ها را در زیر برشمرد:


1-توجه به سلامت فیزیکی، افرادی که به سلامت جسمانی خود اهمیت چندانی نمی‌دهند یا از سلامت فیزیکی مناسب برخوردار نیستند.
2-فردی که آرمان‌خواه است و به یک سیستم باوری مشخص اعتقاد دارد و علاوه بر آن
انتقاد‌پذیر است.
3-فردی که به اصول اخلاقی و هنجارهای جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند پایبند است و باید و نبایدها را می‌پذیرد.
4-حرمت و حیثیت انسانی برای فرد مهم است و به حق و حقوق دیگران احترام می‌گذارد.
5-فردی که از خرافات و اصول غیرعلمی پرهیز می‌کند و هر چیزی را بر مبنای علمی و از طریق آن می‌پذیرد.
6-شخصی که به‌دنبال یافتن علت و معلول و کشف قوانین جهان هستی است و به عقل به‌عنوان یک اصل رجوع می‌کند.
7-فردی که با رویا و تخیلات، زمان خود را سپری نمی‌کند و از واقعیات فرار نمی‌کند.
8-مسئولیت‌پذیری فرد و این‌که مسئولیت را با وظیفه اشتباه نمی‌گیرد.
9-فردی که دارای هدف و مقصد مشخص است.
10-ارزش‌گذاری برای وقت و زمان
11-فردی که امروز را مساوی با فردا می‌داند.
12-فردی که دارای استقلال شخصی است.
13-شخصی که از منظر عاطفی دلبسته می‌شود نه وابسته
14-احترام گذاشتن به خود و داشتن عزت‌نفس
15-داشتن اعتماد به نفس مثبت و ارزش گذاشتن برای توانایی خویش
16-تعادل بین اوقات فراغت و زندگی کاری و شغلی
17-داشتن یک برنامه‌ریزی دقیق برای 24 ساعت آینده
18-تعادل بین زندگی عاطفی، زناشویی و خانوادگی
19-کنترل خشم و عصبانیت و بروز ندادن تنفر، کینه و افکار منفی
20-آخرین معیار سلامت روان نیز، اطمینان داشتن به اطرافیان و جهان پیرامون خویش است.

احادیث هفته


1- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: داناترین مردم به مقتضیات زمان کسی است که از تحولات آن دچار شگفتی نشود و خویشتن را نبازد.

منبع : غررالحکم ، ص342

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: کسی که عارف به مقتضیات زمان است و از دگرگونی های پی گیرش آگاهی دارد شایسته است هرگز خویشتن را از تحولات و تغییرات اجتناب ناپذیرش در امان نداند.

منبع : فهرست غرر، ص148

3- حضرت امام صادق (علیه السّلام) از مطالب حکیمانه داود نقل کرده اند که: انسان عاقل موظّف است زمان خود را بشناسد و به وظائف خویش متوجّه باشد.

منبع : بحار 5 ، ص342

4- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: کسی که عالم به مقتضیات زمان خود باشد مورد هجوم اشتباهات قرار نمی گیرد.

منبع : کافی 1، ص27

5- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: شباهت اخلاق مردم اجتماعی و مقتضیات زمان خودشان، بیشتر به صفات خانوادگی و خلقیات پدران آنها است.

منبع : ناسخ ، حالات علی (ع) ، ص869

رسوم تحمیلی

6- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: آداب و رسوم زمان خودتان را با زور و فشار به فرزندان خویش تحمیل نکنید زیرا آنان برای زمانی غیر از زمان شما آفریده شده اند.

منبع : شرح ابن ابی الحدید ، جلد 20 کلمه ی 1020، ص267

ستیزه با زمان

7- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: کسی که با روزگار دشمنی کند هلاک می شود.

منبع : تحف العقول ص85   

8- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: روزگار افکار نهان را آشکار می کند .

منبع : غررالحکم جلد147،ص47

9- حضرت امام جواد (علیه السّلام) فرموده اند: گذشت زمان پرده ها را می درد و اسرار نهان را بر تو آشکار می کند.

منبع : بحار جلد 17ص214     

10- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: مکتب روزگار به آدمی درس سودمند تجربه را می آموزد.

منبع : غررالحکم ،ص17

روشهای تقویت اعتماد به نفس

روشهای تقویت اعتماد به نفس

1-      همواره سعی نمائید که در برخورد با کودکان ونوجواان توانمندیهای آنان را مد نظر قرار دهید نه ضعفها ونا توانائیهای آنان 

2-       برای نوجوانان وجوانان تجارب خوشایندی از فعالیتهای مستقل وآزاد را فراهم نمائید

3-      تجارب موفقیت آمیز نوجوانان وجوانان وکودکان را افزایش دهید

4-      قدرت تحمل کودکان ونوجوانان را برای مواجه شدن با ناکامیها ی احتمالی افزایش دهید

5-      رفتار مصمم ومطمئن ودر عین حال مطلوب کودکان ونوجوانان را تقویت کنید

6-      کودکان ونوجوانان را در کنترل احساسات وعواطف خود یاری کنید

7-      کودکان ونوجوانان کمرو وفاقد اعتماد به نفس به تقویت مهارتهای اجتماعی خود فوق العاده نیاز دارند آنهارا کمک ومساعدت نمائید

8-      کودکان ونوجوانان نیاز دارند که با الگهای رفتارمطلوب آشنا شوند 

عزت نفس


عزت نفس عبارت است از احساس ارزشمند بودن ف این حس از مجموع افکار ،احساسها ،عواطف وتجربیات انسان در طول دورن زندگی ناشی می شود

 

ویژگیهای یک نوجوان که از عزت نفس بالایی برخوردار است

1-      مستقل عمل می کند

2-      احساس مسئولیت می کند وخود تصمیم می گیرد

3-      به دیگران کمک می کند

4-      به پیشرفتهایش افتخار می کند

5-      از تغییر مثبت ونو آوری استقبال می کند

6-      عواطف وهیجانهای خودا نشان می دهد وابراز می کند

7-      مسائل ومشکلات وناکامیهارا با شکیبایی تحمل می کند

 

ویژگیهای یک نوجوان که از عزت نفس پائین برخوردار است

1-      فرد متکی به دیگران است وتصویری منفی از خود در ذهن دارد

2-      احساس می کند که دیگران برای او ارزشی قائل نیستند

3-      در رویارویی با مسائل ومشکلات وناکامی ها احساس درماندگی می کند

4-      برای ضعفها ی خود ، دیگران را سرزنش می کند

5-      زود نا امید می شود بهانه جویی می کند ونمی تواند  انتقاد را بپذیرد

6-      عواطف وهیجانهای خودرا نشان نمی دهد وابراز نمی کند

7-      به سهولت تحت تأثیر دیگران قرار می گیرد وهر کاری را چشم بسته انجام می دهد

 

ویژگیهای یک نوجوان که به قدر کافی از محبت بهره مند بوده است

1-      قدرت سازگاری خوبی دارد

2-      احساس امیت روانی وآرامش می کند

3-      با نشاط وروحیه است واز زندگی کردن لذت می برد

4-      فردی واقع بین است وبه خود اعتماد واطمینان دارد

5-      به دیگران اعتماد می کند وتمایل به همکاری دارد

6-      از استقلال اندیشه بر خوردار است

7-      فردی خلاق ،مبتکر وفعال است

 

ویژگیهای یک نوجوان که از محبت محروم بوده است

1-      احساس نا امنی روانی وآرامش می کند

2-      نسبت به دیگران حالت بدبینی وعدم اعتماد دارد

3-      از زنده بودن وزندگی کردن لذت نمی برد

4-      احساس مسئولیت نمی کند  واز نظر سازگاری مشکل دارد

5-      اعتماد به نفس در او ضعیف است

6-      فردی وابسته وخجالتی است وتمایل به تقلید کورکورانه دارد

7-      برای جلب توجه وخودنمایی که نیاز همه انسانها است به روشهای نامطلوب دست می زند

 

ویژگیهای یک نوجوان که بیش از حد از محبت برخوردار بوده است

1-      قدرت سازگاری در او ضعیف وفردی حساس است

2-      ف6ردی از خودراضی خودپسند واز دیگران متوقع است

3-      شخصیتی متزلزل وناپایدار دارد

4-      قدرت تصمیم گیری در او ضعیف است

5-      فردی وابسته ومتکی به دیگران است

6-      در دنیای خیالی وغیر واقعی به سر می برد

7-      در برخورد با مسائل ومشکلات وناملایمات احساس درماندگی می کند