یه نوجون سالم

این وبلاگ به منظور شرکت در جشنواره نوجوان سالم ساخته شده است.

یه نوجون سالم

این وبلاگ به منظور شرکت در جشنواره نوجوان سالم ساخته شده است.

عوارض سیگار کشیدن در نوجوانان

1- سیگار کشیدن نوجوانان در کوتاه مدت بر روی دستگاه تنفسی آنها تأثیر می گذارد و موجب بروز اختلالات تنفسی گوناگون از جمله: تنگی نفس، آسم، بیماریهای ریوی و بد بوئی دهان فساد زودرس دندانها و بیماریهای گوارشی و... می شود و در دراز مدت نیز موجب تقویت عادت زشت سیگار کشیدن و ابتلاء به بسیاری از بیماری های مزمن و خطرناک دیگر می شود.
2- سیگار کشیدن جوانان منجر به کوتاهی قد و عدم تناسب اندام و جثه آن ها گشته و رشد بدنی و عملکرد سیستم عصبی و دستگاه های درونی آن ها را مختل می کند.
3- نوجوانانی که سیگار می کشند، به طور معمول قلبشان (4-3) ضربه بیشتراز قلب نوجوانانی که سیگار نمی کشند،‌ می زند.
 
 4- سیگار کشیدن نوجوانان موجب سرفه های شدید، سرما خوردگی های حاد و آنژین های طولانی مدت در آنها می شود.
5- نوجوانانی که به سیگار عادت می کنند،‌ احتمال بیشتری دارد که به دنبال سایر مواد اعتیاد آور هم بروند.
6- نوجوانان سیگاری، سه برابر نوجوانانی که سیگار نمی کشند،‌ احتمال دارد به سمت مصرف الکل و انحرافات اخلاقی بروند،‌ از آن گذشته سیگار کشیدن می تواند موجب بروز رفتارهای مخاطره آمیزی مانند خشونت، پرخاشگری، ناراحتی های جنسی و... در نوجوانان و جوانان شود.
7- تحقیقات بی شماری نشان دهنده ی این است که ارتباط مستقیمی بین سیگار کشیدن جوانان و ابتلای آنان به افسردگی و اضطراب وجود دارد،‌ تقریباً 50-40 درصد بزرگ سالانی که سیگار می کشند، علایمی از افسردگی و اضطراب را نشان می دهند.
8- تحقیقات و شواهد علمی و گزارشات مستند سازمان جهانی بهداشت بیانگر آن است که علاوه بر بیماری های تنفسی،‌ اطفال در معرض خطر،‌ به مرگ ناگهانی و سرطان های لب، دهان، حنجره، ریه، کلیه، مثانه و دیگر اندام های افراد سیگاری و کودکان و اطفال مظلوم در ارتباط با ایشان می گردد!!!
9- مصرف دخانیات اپیدمی قرن بیستم است که هر ده ثانیه یک قربانی می گیرد! و در چهل سال آینده در هر سه ثانیه، یک مرگ ناشی از استعمال دخانیات اتفاق خواهد افتاد. و اگر این روند ادامه پیدا کند در سال 2020 دخانیات سالی ده میلیون قربانی خواهد گرفت،‌ که هفت میلیون آن سهم کشورهای در حال توسعه است!!!
10- بر اساس تحقیقات انجام شده در جمهوری اسلامی ایران شیوع استعمال دخانیات در رده سنی 15 تا 25 سال در سال 1370 ده درصد بوده است،‌ که متأسفانه این رقم در سال 1378 به هفده درصد و در سال 1385 به نوزده درصد افزایش یافته است و طبق همین تحقیق سالیانه پنجاه هزار نفر در ایران بر اثر استعمال دخانیات می میرند!!!
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.